بوي بد واژن نشانه چيست؟
نوشته شده توسط : moosavi

مشکل بوی بد واژن مربوط به خصوصی ترین اندام زنانه است. واژن بوی مخصوص به خود را دارد و جالب اینکه برخی زنان به خوبی بوی واژن خود را می شناسند. باید در نظر داشته باشید که این بو صرفا در مواردی که کم باشد عادی است و سلامت یک فرد رابطه مستقیمی با بوی واژن او خواهد داشت. به بیان دیگر بوی بد واژن می‌تواند نشانه عفونت داخلی یا دیگر بیماری های جدی در زنان باشد.

 علت بوی بد واژن خانم ها

علت بوی بد دستگاه تناسلی خانم ها عمدتا عفونت است. علل انواع بوی بد واژن خانم ها به شرح زیر است:

  • عفونت های کلامیدیا و سوزاک معمولا باعث بوی واژن نمی شوند.
  • تریکومونیاز (عفونت منتقله از راه تماس جنسی) نیز باعث بوی واژن می شود.

  • واژینوز باکتریایی (رشد بیش از حد باکتری هایی که به طور طبیعی در واژن زندگی می کنند)، شایع ترین نوع عفونت واژن است که باعث بوی نامطبوع آن می شود.
  • عفونت های قارچی واژن نیز بو ندارند.

همه این عفونت ها را می توان با داروهای آنتی بیوتیک و ضد قارچ درمان کرد اما اکثر خانم هایی که چنین مشکلاتی داشته اند می دانند که قابل برگشت است. بااینکه این عفونت ها می تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود، اما همه آنها خودبه خود بروز می کنند؛ یعنی ممکن است فرد رابطه جنسی هم نداشته باشد و دچار آن شود.

اگر مسایل بهداشتی کاملا رعایت می‌شود و امکان نفوذ عفونت از خارج بدن وجود نداشته باشد این عفونتها و عوارض ناشی از آنها ، خود ، جزیی از عوارض مشکلی بزرگتر هستند . به عبارتی این عفونتها ازمنشائی داخل بدن در ناحیه تناسلی ایجاد میشود. به طور کلی اگر بوی واژن با سایر علائم آن مانند سوزش و خارش همراه نباشد، غیرطبیعی نیست.

 

انواع بوهای واژینال و علت آن ها

بوی بد زنگ زدگی از واژن

این بو می تواند نشانه از دست دادن رطوبت واژن باشد و به شما پیشنهاد می کنیم هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند برایتان مشکلات جدی ایجاد کند. در واقع رطوبت در بخشی از واژینال ثابت مانده که نمی تواند به بخش دیگر حرکت کند.

درمان:

  • مراجعه به پزشک

  • عدم شستشوی بیش از حد ناحیه واژینال با مواد شوینده نامناسب

بوی شیرین از واژن

احساس بوی شیرینی همانند عسل یا کلوچه، نشانه رشد قارچ در واژن است. این بو می تواند شبیه بوی آرد یا نان نیز باشد. همچنین ممکن است در بعضی افراد به شکل یک بوی ترس ناخوشایند حس شود. از نشانه های عفونت قارچی واژینال می توان به سوزش شدید، احساس خشکی و خارش اشاره کرد. این عفونت قارچی عموما در طی زمان بدتر می شود و در برخی زنان ممکن است ترشحات تکه تکه و پنیری مانند مشاهده شود.

جلوگیری و درمان:

  • مصرف آنتی بیوتیک فقط در صورت لزوم (در برخی زنان ممکن است با مصرف آنتی بیوتیک، باکتری های مفید واژن که از رشد قارچ ها جلوگیری می کنند نیز از بین بروند.

  • خشک نگه داشتن ناحیه واژن (سعی کنید واژن را عمدتا خشک نگه دارید. باکتری ها در محیط مرطوب بهتر رشد می کنند. بعد از استحمام خود را به خوبی خشک کرده و از ماندن در لباس های خیس خودداری کنید)

  • خودداری از داشتن رابطه دهانی با افراد مبتلا به برفک دهانی

  • ممانعت از مصرف محصولات معطر و عدم استفاده از دوش واژینال

بوی بد ماهی از واژن

واژینوز باکتریایی علت رایج عفونت های واژن در زنان در سنین باروری است. هنگامی که توازن شیمیایی ناحیه واژن به هم بخورد، باکتری های مضر ممکن است بیش از حد رشد کنند و موجب به وجود آمدن بوی ماهی مانند واژن شوند. برخی افراد مبتلا به این بیماری، علامی چون خارش یا سوزش دارند که ممکن است شبیه به علائم عفونت قارچی واژن باشد. اما برای بسیاری از زنان، بوی ماهی واژن تنها نشانه این بیماری است.

جلوگیری و درمان:

  • مراجعه به پزشک و استفاده از آنتی بیوتیک برای جلوگیری از باکتریایی شدن واژن.

  • اجتناب از دوش های واژن، زیرا توازن pH ناحیه واژن را به هم می ریزد.

  • از محصولات عطر دار یا طعم دار در ناحیه واژن استفاده نکنید. عطر ها و دیگر محصولات مانند تامپون های معطر می توانند توازن ناحیه شیمیایی را بر هم بزنند و موجب واژینوز باکتریایی شوند.

بوی بد فلز از واژن

بوی بد واژن می‌تواند شبیه بوی فلزات باشد. زمانی که پریود می‌شوید، ترشحات خونی این دوران می‌توانند PH واژن را تغییر بدهند. این تغییرات بویی شبیه مس یا قلع در واژن به وجود می‌آورد و باعث عدم حس رضایت در حین رابطه جنسی می شوند.

جلوگیری و درمان:

  • شست‌وشوی واژن با صابون های مخصوص شستشوی واژن با هدف تنظیم ph واژن

  • استفاده از انواع ژل روان کننده لوبریکانت ، که در کنار خاصیت روان کنندگی، دارای مواد تنظیم کننده ph واژن بوده و مشکل بد بو بودن واژن را از بین می برند

راههای عمومی رفع بوی بد واژن

به صورت کلی بوهای ناحیه واژینال و بوی بد واژن تا حدودی اجتناب ناپذیر است اما می توان با رعایت مواردی آن را کاهش داد یا کنترل کرد. در زیر به تعدادی از راه های عمومی کاهش بوی واژن اشاره می کنیم.

استفاده از مواد غذایی پروبیوتیک

این ماده به حفظ باکتری های مفید در بدن از جمله ناحیه واژینال کمک کرده و از برخی عفونت ها جلوگیری می کند. کاهش عفونت باعث کاهش بودی بد واژن می شود. از طرفی پروبیوتیک ها ph واژن را نیز متعادل می کنند و از این طریق به کاهش بوی بد واژن کمک می کنند.

استفاده از پوشش مناسب

بهتر است از پوشش هایی استفاده کنید که دارای مواد پلاستیکی کمتری هستند. هرچه جنس پارچه به کار رفته در لباس شما دارای پلاستیک کمتری باشد، تعرق شما کمتر خواهد شد. این مسئله مخصوصا در نواحیی از بدن شما مثل واژن که مستعد این تعرق است مهم تر خواهد بود.

استفاده از رژیم غذایی مناسب

یکی از علل تولید قارچ و بوی بد واژن می تواند مصرف بیش از حد غذاهای شیرین باشد. همچنین شواهدی نشان می دهد که مواد غذایی با بوها و اسانس های تند مانند قهوه یا پیاز می تواند باعث تغییر ترشحات و بوی عرق شود. طبق تحقیقات مختصری که در مورد مواد غذایی موثر در کاهش بوی بد ناحیه واژینال شده است، سیب، کرفس و هندوانه می توانند در کاهش این بوی بد موثر باشند. همچنین نوشیدن آب به مقدار کافی هم می تواند در کاهش رشد باکتری های این ناحیه موثر باشد.

رعایت بهداشت

رعایت بهداشت در ناحیه تناسلی نقش مهمی در کاهش بوی بد واژن دارند. برای رعایت بهداشت در این ناحیه، نکات زیر را رعایت کنید:

  • پاک کردن مدفوع از جلو به عقب (جلوگیری از باقی ماندن ذرات مدفوع در نزدیکی واژن و وارد شدن آنها به محیط آن)

  • ادرار کردن بلافاصله بعد از آمیزش جنسی

  • استفاده از صابون های ملایم برای شستشوی واژن (صابون های قوی می توانند باعث بر هم خوردن ph واژن شوند)

  • شستن لباس های زیر با مواد شوینده ای که بدون بو هستند

  • خشک نگه داشتن ناحیه واژینال و جلوگیری از مرطوب ماندن آن

مشکلات ناشی از آمیزش جنسی

برخی بانوان بعد از آمیزش جنسی بویی مشابه بوی ماهی از واژن خود احساس می کنند. این بو می تواند نشانه ای از باکتریایی شدن محیط واژن یا واژینوز باکتریال باشد. برای جلوگیری از ایجاد این بو، می توان از روش های زیر استفاده کرد.

  • جهت جلوگیری از تداخل ترشحات واژن و پیش آب یا منی مرد، از کاندوم استفاده کنید.

  • بعد از رابطه جنسی، واژن را فقط با آب خالی بشویی و از گرفتن دوش واژینال خودداری کنید.

  • از مواد روان کننده غیر استاندارد استفاده نکنید.

استفاده درست از محصولات قاعدگی

بوی بد واژن در برخی بانوان در هنگام قاعدگی تشدید می شود که دلیل آن می تواند خیس شدن و بیش از حد ماندن آنها در ناحیه تناسلی باشد. این بوی بد در برخی بانوان به شکل بویی شبیه آهن است و در برخی دیگر بویی شبیه آمونیاک. اجازه ندهید که نوار بهداشتی یا تامپون خیس برای مدت طولانیی زیر لباس باقی بمانند. همچنین از بعضی لوازم و محصولات بهداشتی داخلی مانند فنجان یا کاپ قاعدگی نیز می توانید به این منظور استفاده کنید.





:: برچسب‌ها: بوی واژن , بوی بد واژن , ph واژن , ژل روان کننده لوبریکانت ,
:: بازدید از این مطلب : 402
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: